Denne siden har hatt
Siden har følgende adresse:
Landbruksdepartementet har nå godkjent dette utdanningsopplegget, og
omfang og innhold i den utdanningen som blir krevet for alle kategorier
forsøksdyrpersonell er
beskrevet i vedlegg til dette brevet.
Landbruksdepartementet beklager at den formelle meddelelse om dette kommer
såvidt seint. Siden så har skjedd vil fristen for ikrafttreden av
utdanningskravet bli utsatt et år til 01.07.1998. (Denne fristen er siden
blitt utsatt til 1. juli 1999 for forsøksdyrteknikere).
For personell som er og/eller har vært involvert i arbeid med
forsøksdyr før 01.07.98, jfr. forskriftens #22, har
Landbruksdepartementet vedtatt kriterier som skal legges til grunn for vurdering
av søknader om dispensasjon fra utdanningskravet. (N.B. Disse
kriteriene, og dermed muligheten for å få dispensasjon fra de fulle
kravene, gjaldt kun i en overgangsperiode frem til hhv. 1/7-98 (for forskere) og
1/7-99 (for teknikere). Kriteriene kan leses her).
Ved å gjennomføre de vedtatte utdanningskrav oppfyller Norge de
internasjonale forpliktelser vi har påtatt oss ved ratifikasjon av
Europarådskonvensjonen om beskyttlse av virveldyr som brukes til
eksperimenter og andre vitenskapelige formål
(Forsøksdyrkonvensjonen). Omfanget og innhold i utdanningskravet er
på linje med det som er foreslått av Europarådet og som er
innført i de land det er naturlig for oss å sammenligne oss med.
For ikke å måtte forholde seg til et stort antall institusjoner, har
Landbruksdepartementet i arbeid med utdanningskravene og dispensasjonskriteriene
søkt råd hos Norges veterinærhøgskole. Norges
veterinærhøgskole har lang erfaring i undervisning i generelle
veterinære disipliner, men også i spesialiserte disipliner som
forsøksdyrkunnskap. Slik utdanning har foregått ved institusjonen i
mange år og på alle nivåer. Det er imidlertid ikke
departementets mening at Norges veterinærhøgskole skal ha noen
monopolstilling i utdanningssammenheng. Dette vil det heller ikke være
kapasitet til ved institusjonen med dagens ressurser. Særlig i utdanningen
av forskerne vil et utdanningsopplegg som fyller kravene med fordel kunne
arrangeres regionalt og eventuelt lokalt.
I alt arbeid med forsøksdyr må hensynet til dyrene og dyrenes velferd
stå i fokus. Landbruksdepartementet mener at høy kompetanse, god
innsikt i alle aspekter ved forsøksdyrvirksomheten hos alt personell som
arbeider med dyrene, er med å sikre velferden for dyrene. Dette er
anerkjent aksepterte synspunkter internasjonalt. Dette er også bakgrunnen
for de utdanningskrav som er fastsatt i forskriften. Et mest mulig likt og
ensartet utdanningsopplegg vil være med å sikre en optimal velferd for
dyrene uansett hvor i landet forsøkene utføres.
Optimal velferd for dyrene gir også et optimalt resultat i form av
pålitelige og reproduserbare forskningsresultater med et minimalt forbruk av
forsøksdyr. At forbruket av forsøksdyr ikke er større enn
nødvendig, er en målsetting for departementet.
Landbruksdepartementet mener derfor at personell som idag arbeider med
forsøksdyr, må ha et visst minimum av formell utdanning i
forsøksdyrlære i tillegg til den praktiske erfaringen som arbeid med
forsøksdyrene har gitt. Dette er bakgrunnen for de krav som er satt for at
det skal kunne gis dispensasjon fra utdanningskravet i forskriften. Et ensartet
regelverk lagt til grunn for vurderingene av dispensasjonssøknadene, vil gi
en mest mulig ensartet og rettferdig behandling av alle søknader.
Det er forsøksdyravdelingen ved institusjonen/bedriften som selv står
ansvarlig for at det personell som er knyttet til forsøksdyravdelingen og
arbeidet med forsøksdyrene, har den utdanning som kreves. Når
utdaningskravene er trådt i kraft, er det ansvarshavende som er ansvarlig
for at alt personell har den foreskrevne utdanning. Når det gjelder den
ansvarshavendes egen utdanning er det Forsøksdyrutvalget som skal
kontrollere at vedkommendes utdanning er tilfredsstillende.
Når det gjelder dispensasjonssøknader fra utdanningskravet, er det
etter Landbruksdepartementets mening mest naturlig at ansvarshavende også
foretar denne vurdering opp mot de kriteriene som departementet har fastsatt, og
som godkjenner eventuelt avslår slike søknader. Departementet
delegerer derfor denne myndighet til ansvarshavende.
Alle søknader om godkjenning og dispensasjon fra utdanningen som
ansvarshavende ikke kan ta stilling til, skal forelegges Forsøksdyrutvalget
for avgjørelse. Forsøksdyrutvalget er klageinstans for
avgjørelser fattet av ansvarshavende, mens Statens dyrehelsetilsyn er
klageinstans for vedtak fattet av Forsøksdyrutvalget.'
/Oppl/kurs.html
For en oversikt over utviklingen av kravene til opplæring i
forsøksdyrlære, se dette dokumentet.
Følgende brev ble sendt av Landbruksdepartementet til alle landets
forsøksdyravdelinger i midten av mars 1997:'KRAV TIL UTDANNING AV FORSØKSDYRPERSONELL OG KRITERIER
FOR VURDERING AV SØKNAD OM DISPENSASJON FRA
UTDANNINGSKRAVET
I Forskrift om forsøk med dyr, gitt av Landbruksdepartetmentet 15.01.1996 i
medhold av lov 20.12.1974 nr. 73 om dyrevern ##22 og 30. jfr. kgl. res. 19.11.76,
sies det i ##6, 12, og 13 at personell som steller og fører tilsyn med
forsøksdyr, planlegger og utfører forsøk og ansvarshavende
ved forsøksdyravdelinger skal ha gjennomgått et utdanningsopplegg som
er godkjent av Landbruksdepartementet.